Witam.
Jestem posiadaczem Volvo S60 w wersji T5. Auto zostalo sprowadzone z Anglii w grudniu ubiegłego roku w wersji RHD jak wiadomo.
Po krotkim przemysleniu i sporym sledzeniu rozmów na temat przekładek ogarnąłem cała pozyskaną wiedze i sklepałem to wszystko do kupy. Oczywiscie nie obylo sie bez dodatkowych pytań dotyczących demotażu pewnych podzespołów ( i tutaj kieruje podziekowania dla sąsiada MateuszLKR z Volvoforum) a także kristoff, zwerkform, I JARO
Auto jest dość proste w przekładce kierownicy i wystarczy troche wyobraźni, zdolności manualnych, i cierpliwości.
Nie jestem mechanikiem, moje doświadczenie z mechanika samochodową ograniczało sie do wymiany płynu hamulcowego i wymiany tulei w wahaczach. Nie jest to szczegółowy opis przekładki, ale wszystkwie kluczowe kroki sa opisane. no ale dobra do rzeczy.
A wieć tak. Narzedzia jakie będą nam potrzebne to:
Zestaw kluczy torx od T25 w górę.
Zestaw kluczy rurkówych lub grzechotka 8,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19.
Bosch plus zestaw tarcz ok 5-6szt plus tarcza do czyszczenia metalu, druciana i przydałaby sie nylonowa (ale nylonowa nie jest konieczna)
Wiertarka i zestaw wiertel do metalu 6,8,10
Benzyna ekstrakcyjna, farba podkladowa, i masa uszczelniająca (BITGUM lub ROSCH lub inna dobra masa.)
Dwa podnośniki, Najlepiej jeden hydrauliczny bo bedzie sporo podnoszenia i opuszczania.
Chyba niczego nie ominąłem.
A wiec zaczynamy
Odłaczamy akumulatór bo nie bedzie nam potrzebny przez nastepne 10 dni ;P
Zdejmujemy kierownice, najpierw trzeba zdjac poduszke, z tyłu kierownicy są dwa otwory w które trzeba wsadzi płaski śrubokret i odchylić dźwigienki i poduszka sama odskoczy,( uwaga przy odpinaniu poduszek bo wtyczki sie bardzo łatwo łamią) nastepnie odkrecamy kierownice kluczem rurkowym lub grzechotką (klucz 18stka) nastepnie zdejmujemy manetke .
Demontaż konsoli.
Odkrecamy po dwie śruby 10tki bodajże po lewej i prawej stronie pod plastikowymi oslonami przy przednim slupku. Demontujemy panel klimatyzacji i radio i odkrecamy torxy pod nimi ktore trzymaja konsole. demotujemy głośnik centralny, lub jego zaślepke na środku konsoli i tam jest śruba 10tka która również trzeba odkrecic. Demontujemy zegary, ściagają kolejno obudowe plastikowa w okół zegarów a nastepnie daszek. Odkrecamy zegary, trzymaja je 4ry torxy t25 albo t30 nie pamietam dokladnie. Pod zegarami jest jeszcze jedna śruba 10tka która trzyma konsole.
Demontaż tunelu środkowego.
zdejmujemy plastik pod lewarkiem w schowkutym wiekszym z tyłu trzeba wyjać wkład i pod nim są znowu dwa torxy(odkrecamy) i odpinamy gniazdo zapalniczki. Zaciągamy reczny maxymalnie do góry.
zdejmujemy dwa platiki po obu stronach tunelu, najlepiej to wszystko zrobic po wyjeciu foteli czego nie bede opisywał bo szkoda czasu, a pozatym jest to takie proste ze kazdy sobie z tym poradzi.
Wyjmujemy ostroznie tunel, a nastepnie wyjmujemy konsole, pociagając ja energicznie do siebie i umiejetnie nia operować przy demontażu (najlepiej zdjąć gałke zmiany biegów bo ją zniszczymy przy wyjmowaniu konsoli. Pamietaj, żeby odpiąć wszystkie kostki przy konsoli (światła, OBD, awaryjne, poduszka pasażera, jeśli jest, oswietlenie nóg itd)
Demotaż belki wzmacniającej.
po jednej i po drugiej stronie mamy po śrubie 14stka, okrecamy.
przy nagrzewnicy u góry sa śruby 10, odkrecamy, a u dołu przy wylotach z nagrzewnicy sa po dwie śruby 14stki. Przy zbiorniku nagrzewnicy sa równiez dwie 10tki które trzymaja ta nagrzewnice przy belce. oczywiscie odkrecamy kolumne kierownicza od belki i kladziemy ja na podlodze. po odkreceniu tego całego dziadostwa wyciagamy belke (troche sie z nia nameczycie bo łatwo nie odejdzie
Otwieramy maske, spuszczamy w powietrze czynnik z klimatyzacji, lub "odsyśnie" nam ją firma ktora sie trudni klimatyzacjami. odkrecamy czarne przewody klimy (10tka) przy grodzi. i odpinamy dwa inne przewody idace do nagrzewnicy przekrecając zatrzaski w nasza lewą bodajże. po tym nagrzewnica ładne nam wychodzi w środku auta. Zanim ją wyjmiemy, musisz odpiać instalacje od nagrzewnicy, pedałów i podszybia i położyć ja na tył auta żeby Ci nie przeszkadzała. Sciagamy wygłyszenie sciany wewnatrz kabiny. i odkrecamy pedały i wszystko co jest przymocowane do ściany grodziowej. Przy demontazy pedałów jedna śruba bedzie do odkrecenia w podszybiu, wiec bedzie trzeba je zdemontować.
Demontaz podszybia i mechanizmu wycieraczek.
Wycieraczki sprawiły mi nie lada problem. odkrecamy śruby trzymajace wycieraczki na mechanizmie i energicznie pociagamy je do siebie, ale nie do góry tylko tak jakbysmy chcieli recznie przeczysci nimi szybe. wtedy one odskocza i wyjda do góry. zdejmujemy plastikowa oslone podszybia( kilka plastikowych zatrzasków) demontujemy mechanizm wycieraczek i odkrecamy srube pod mechanizmem co trzyma nam jeszcze pedały.
odkrecamy kolumne kierownicza od krzyżaka (jedna śruba 13stka) i ja wyjmujemy.
wyjmujemy dywaniki i jak juz mamy cala sciane czysta trzeba ja teraz wyciać. Czyscimy ja z kleju na łaczeniach do okoła szczotka drucianą przymocowana do Boscha, lub tarcza nylonowa. tarcza nylonowa nie ruszy nam lakieru tylko zedrze sam klej, ale i tak bedzie trzeba łaczenia wyszlifowac pod spawanie. Jak ja oczyscimy z kleju, rowiercamy sciane na zgrzewach i Ja wydzieramy.
Demontaz Maglownicy
podnosimy auto stawiamy je na "klockach" dość wysoko, tak żebyśmy mogli wejsc pod auto. odkrecamy koła z jednej i z drugie strony odkrecamy drążki kierownicze. i po prawej stronie auta okrecamy i dołu łacznik stabilizatora.
pod maska trzeba odkrecic ta rozpórke ktora trzyma silnik, potem wchodzimy pod auto i odkrecamy poduszke skrzyni biegów która siedzi na sankach. podnosimy silnik od strony sciany grodziowej tyle ile możliwe. opuszczamy sanki pod sciana grodziowa odkrecaja po trzy sruby z lewej i prawej. klucz 14scie i 18scie, 18stki beda bardzo cieżko szły, ale pójdą. przy opuszczonych sankach odkrecamy rurkami mocowanie maglownicy i zbedna w wersji UK osłone trzpienia maglownicy., odkrecamy przewody maglownicy i wyciagamy magiel przez prawe nadkole, i potem wsadzamy europejski magiel tą samą stroną i przekrecamy do sanek, przykrecamy europejskie przewody maglownicy, skrecamy łącznik stabilizatora i podnosimy saneczki. Opuszczamy silnik i przykrecamy poduszke skrzyni do sanek. Wstawiamy europejska sciane(wspawujemy punktowo w miejscach zgrzewów MIGOMATEM). Bez obaw wchodzi idealnie na miejsce. Szlifujemy na laczeniach otluszczamy zabezpieczamy podkladem i uszczelniamy masa uszczelniajaca. (Masa w odpowiednich warunkach[temp.pokojowa] schnie dobe)
Montaż serwa.
Trzeba odkrecic pompe ABS aby serwo weszlo na miejsce. Montujemy pedały pompke sprzegła i koniecznie musi byc europejski pedał gazu. Jesli macie czesci z diesla trzeba przerobic pedał gazu ze wzgledu na potencjometr. I skrecamy wszystko solidnie do kupy. Nastepnie wsadzamy europejska nagrzewnice montujemy i teraz zabieramy sie za elektryke.
Instalacja elektryczna.
Sporo z nia pracy, nie da sie ukryć. Trzeba ciąć i koniec.
A wieć ucinamy instalacje przy przednim slupku (za kostkami ktore ida do drzwi) a wiazki w progach zostawiamy na swoim miejscu. Cała instalacje ktora byla pod konsola obracamy z lewej na prawo i przedluzamy kabelek po kabelku. Kazdy ma swoj sposob na to aby sie nie pomylic, niektorzy kable oznaczaja numerami a inni inaczej robia. Ja obcinalem kabelek po kabelku i za kazdym cieciem odrazu przedluzałem. Potrzebne sa dodatkowe kable do przedluzania o dlugosci ok 150cm. Lutujemy i zabiezpieczamy koszulkami termokurczliwymi. Pamietajcie, zeby sie nie pomylic przy lutowaniu, to ważne, bo potem mogą byc cyrki. Kable w instalacji zdarzaja sie takiego samego koloru., po zlutowaniu przenosimy wiazki przedni drzwi z lewej na prawo i odwrotnie i podpinamy wszystko ladnie.
Pod podszybiem rowniez przedluzamy wiazke idaca do kostki na lewa strone auta. I przedluzamy kilka kabelków idacych do serwa i zbiorniczka z plynem hamulcowym. Kiedy juz wszystko polutujemy podlaczamy wszystkie kostki i masy, NIE MA MOWY ZEBY JAKAS KOSTKA SOBIE WISIAŁA NIE PODLACZONA!!!
W Volvo wszedzie mamy CANik wiec lepiej nie ryzykować błedu SRS. Podlaczamy akumulator i chwila prawdy
bez obaw, jesli wszystko dobrze polutowalismy pierwsza proba wypadnie pomyslnie. Przy zalanym plynie od wspomagania odpalamy auto. Jesli wszystko gra, skladamy pojazd odpowietrzamy sprzegło i hamulcei jedziemy na zbiezność i programowanie szyb i lusterek do ASO lub kogos kto ma VIDA + DICE 
Zdjecia ktore mało wnosza do poradnika zamieszcze wieczorem
Podsumowanie: Auto fajnie w przekladce. Z checia bym przerobił nastepnego.
Nie bójcie się w końcu do odważnych świat należy.
Jestem posiadaczem Volvo S60 w wersji T5. Auto zostalo sprowadzone z Anglii w grudniu ubiegłego roku w wersji RHD jak wiadomo.
Po krotkim przemysleniu i sporym sledzeniu rozmów na temat przekładek ogarnąłem cała pozyskaną wiedze i sklepałem to wszystko do kupy. Oczywiscie nie obylo sie bez dodatkowych pytań dotyczących demotażu pewnych podzespołów ( i tutaj kieruje podziekowania dla sąsiada MateuszLKR z Volvoforum) a także kristoff, zwerkform, I JARO
Auto jest dość proste w przekładce kierownicy i wystarczy troche wyobraźni, zdolności manualnych, i cierpliwości.
Nie jestem mechanikiem, moje doświadczenie z mechanika samochodową ograniczało sie do wymiany płynu hamulcowego i wymiany tulei w wahaczach. Nie jest to szczegółowy opis przekładki, ale wszystkwie kluczowe kroki sa opisane. no ale dobra do rzeczy.
A wieć tak. Narzedzia jakie będą nam potrzebne to:
Zestaw kluczy torx od T25 w górę.
Zestaw kluczy rurkówych lub grzechotka 8,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19.
Bosch plus zestaw tarcz ok 5-6szt plus tarcza do czyszczenia metalu, druciana i przydałaby sie nylonowa (ale nylonowa nie jest konieczna)
Wiertarka i zestaw wiertel do metalu 6,8,10
Benzyna ekstrakcyjna, farba podkladowa, i masa uszczelniająca (BITGUM lub ROSCH lub inna dobra masa.)
Dwa podnośniki, Najlepiej jeden hydrauliczny bo bedzie sporo podnoszenia i opuszczania.
Chyba niczego nie ominąłem.
A wiec zaczynamy
Odłaczamy akumulatór bo nie bedzie nam potrzebny przez nastepne 10 dni ;P
Zdejmujemy kierownice, najpierw trzeba zdjac poduszke, z tyłu kierownicy są dwa otwory w które trzeba wsadzi płaski śrubokret i odchylić dźwigienki i poduszka sama odskoczy,( uwaga przy odpinaniu poduszek bo wtyczki sie bardzo łatwo łamią) nastepnie odkrecamy kierownice kluczem rurkowym lub grzechotką (klucz 18stka) nastepnie zdejmujemy manetke .
Demontaż konsoli.
Odkrecamy po dwie śruby 10tki bodajże po lewej i prawej stronie pod plastikowymi oslonami przy przednim slupku. Demontujemy panel klimatyzacji i radio i odkrecamy torxy pod nimi ktore trzymaja konsole. demotujemy głośnik centralny, lub jego zaślepke na środku konsoli i tam jest śruba 10tka która również trzeba odkrecic. Demontujemy zegary, ściagają kolejno obudowe plastikowa w okół zegarów a nastepnie daszek. Odkrecamy zegary, trzymaja je 4ry torxy t25 albo t30 nie pamietam dokladnie. Pod zegarami jest jeszcze jedna śruba 10tka która trzyma konsole.
Demontaż tunelu środkowego.
zdejmujemy plastik pod lewarkiem w schowkutym wiekszym z tyłu trzeba wyjać wkład i pod nim są znowu dwa torxy(odkrecamy) i odpinamy gniazdo zapalniczki. Zaciągamy reczny maxymalnie do góry.
zdejmujemy dwa platiki po obu stronach tunelu, najlepiej to wszystko zrobic po wyjeciu foteli czego nie bede opisywał bo szkoda czasu, a pozatym jest to takie proste ze kazdy sobie z tym poradzi.
Wyjmujemy ostroznie tunel, a nastepnie wyjmujemy konsole, pociagając ja energicznie do siebie i umiejetnie nia operować przy demontażu (najlepiej zdjąć gałke zmiany biegów bo ją zniszczymy przy wyjmowaniu konsoli. Pamietaj, żeby odpiąć wszystkie kostki przy konsoli (światła, OBD, awaryjne, poduszka pasażera, jeśli jest, oswietlenie nóg itd)
Demotaż belki wzmacniającej.
po jednej i po drugiej stronie mamy po śrubie 14stka, okrecamy.
przy nagrzewnicy u góry sa śruby 10, odkrecamy, a u dołu przy wylotach z nagrzewnicy sa po dwie śruby 14stki. Przy zbiorniku nagrzewnicy sa równiez dwie 10tki które trzymaja ta nagrzewnice przy belce. oczywiscie odkrecamy kolumne kierownicza od belki i kladziemy ja na podlodze. po odkreceniu tego całego dziadostwa wyciagamy belke (troche sie z nia nameczycie bo łatwo nie odejdzie
Otwieramy maske, spuszczamy w powietrze czynnik z klimatyzacji, lub "odsyśnie" nam ją firma ktora sie trudni klimatyzacjami. odkrecamy czarne przewody klimy (10tka) przy grodzi. i odpinamy dwa inne przewody idace do nagrzewnicy przekrecając zatrzaski w nasza lewą bodajże. po tym nagrzewnica ładne nam wychodzi w środku auta. Zanim ją wyjmiemy, musisz odpiać instalacje od nagrzewnicy, pedałów i podszybia i położyć ja na tył auta żeby Ci nie przeszkadzała. Sciagamy wygłyszenie sciany wewnatrz kabiny. i odkrecamy pedały i wszystko co jest przymocowane do ściany grodziowej. Przy demontazy pedałów jedna śruba bedzie do odkrecenia w podszybiu, wiec bedzie trzeba je zdemontować.
Demontaz podszybia i mechanizmu wycieraczek.
Wycieraczki sprawiły mi nie lada problem. odkrecamy śruby trzymajace wycieraczki na mechanizmie i energicznie pociagamy je do siebie, ale nie do góry tylko tak jakbysmy chcieli recznie przeczysci nimi szybe. wtedy one odskocza i wyjda do góry. zdejmujemy plastikowa oslone podszybia( kilka plastikowych zatrzasków) demontujemy mechanizm wycieraczek i odkrecamy srube pod mechanizmem co trzyma nam jeszcze pedały.
odkrecamy kolumne kierownicza od krzyżaka (jedna śruba 13stka) i ja wyjmujemy.
wyjmujemy dywaniki i jak juz mamy cala sciane czysta trzeba ja teraz wyciać. Czyscimy ja z kleju na łaczeniach do okoła szczotka drucianą przymocowana do Boscha, lub tarcza nylonowa. tarcza nylonowa nie ruszy nam lakieru tylko zedrze sam klej, ale i tak bedzie trzeba łaczenia wyszlifowac pod spawanie. Jak ja oczyscimy z kleju, rowiercamy sciane na zgrzewach i Ja wydzieramy.
Demontaz Maglownicy
podnosimy auto stawiamy je na "klockach" dość wysoko, tak żebyśmy mogli wejsc pod auto. odkrecamy koła z jednej i z drugie strony odkrecamy drążki kierownicze. i po prawej stronie auta okrecamy i dołu łacznik stabilizatora.
pod maska trzeba odkrecic ta rozpórke ktora trzyma silnik, potem wchodzimy pod auto i odkrecamy poduszke skrzyni biegów która siedzi na sankach. podnosimy silnik od strony sciany grodziowej tyle ile możliwe. opuszczamy sanki pod sciana grodziowa odkrecaja po trzy sruby z lewej i prawej. klucz 14scie i 18scie, 18stki beda bardzo cieżko szły, ale pójdą. przy opuszczonych sankach odkrecamy rurkami mocowanie maglownicy i zbedna w wersji UK osłone trzpienia maglownicy., odkrecamy przewody maglownicy i wyciagamy magiel przez prawe nadkole, i potem wsadzamy europejski magiel tą samą stroną i przekrecamy do sanek, przykrecamy europejskie przewody maglownicy, skrecamy łącznik stabilizatora i podnosimy saneczki. Opuszczamy silnik i przykrecamy poduszke skrzyni do sanek. Wstawiamy europejska sciane(wspawujemy punktowo w miejscach zgrzewów MIGOMATEM). Bez obaw wchodzi idealnie na miejsce. Szlifujemy na laczeniach otluszczamy zabezpieczamy podkladem i uszczelniamy masa uszczelniajaca. (Masa w odpowiednich warunkach[temp.pokojowa] schnie dobe)
Montaż serwa.
Trzeba odkrecic pompe ABS aby serwo weszlo na miejsce. Montujemy pedały pompke sprzegła i koniecznie musi byc europejski pedał gazu. Jesli macie czesci z diesla trzeba przerobic pedał gazu ze wzgledu na potencjometr. I skrecamy wszystko solidnie do kupy. Nastepnie wsadzamy europejska nagrzewnice montujemy i teraz zabieramy sie za elektryke.
Instalacja elektryczna.
Sporo z nia pracy, nie da sie ukryć. Trzeba ciąć i koniec.
A wieć ucinamy instalacje przy przednim slupku (za kostkami ktore ida do drzwi) a wiazki w progach zostawiamy na swoim miejscu. Cała instalacje ktora byla pod konsola obracamy z lewej na prawo i przedluzamy kabelek po kabelku. Kazdy ma swoj sposob na to aby sie nie pomylic, niektorzy kable oznaczaja numerami a inni inaczej robia. Ja obcinalem kabelek po kabelku i za kazdym cieciem odrazu przedluzałem. Potrzebne sa dodatkowe kable do przedluzania o dlugosci ok 150cm. Lutujemy i zabiezpieczamy koszulkami termokurczliwymi. Pamietajcie, zeby sie nie pomylic przy lutowaniu, to ważne, bo potem mogą byc cyrki. Kable w instalacji zdarzaja sie takiego samego koloru., po zlutowaniu przenosimy wiazki przedni drzwi z lewej na prawo i odwrotnie i podpinamy wszystko ladnie.
Pod podszybiem rowniez przedluzamy wiazke idaca do kostki na lewa strone auta. I przedluzamy kilka kabelków idacych do serwa i zbiorniczka z plynem hamulcowym. Kiedy juz wszystko polutujemy podlaczamy wszystkie kostki i masy, NIE MA MOWY ZEBY JAKAS KOSTKA SOBIE WISIAŁA NIE PODLACZONA!!!
W Volvo wszedzie mamy CANik wiec lepiej nie ryzykować błedu SRS. Podlaczamy akumulator i chwila prawdy
Zdjecia ktore mało wnosza do poradnika zamieszcze wieczorem
Podsumowanie: Auto fajnie w przekladce. Z checia bym przerobił nastepnego.
Nie bójcie się w końcu do odważnych świat należy.